Logbog for Ingeborg 1981
Logbog for Ingeborg 1981
SUMMER CRUISE
04.07.1981 HORSENS
09:00 Sommerferien er startet. Nete og Olav er ombord. Store mængder fiskelarver i fjorden og hærskarer af måger. Vi fanger nogen i net og putter dem i glas. De svømmer med fimrehår. 10:00 r kost Draget. 12:00 N kost Svanegrund. 16:35 R Fl i Hjelm Dyb. 18:25 Havknude Flak. 22:50 ankommer Anholt.
05.07.1981 ANHOLT.
10:30 afgang Anholt. Hilste på Cirkeline af Juelsminde. Jens er taget på interrail med en kammerat sydpå. Niels er startet en cykeltur til Skagen med en klubkammerat. 11:10 Slusen. 19:15 Niddingen tværs. Bagende sol. 20:00 Malö Hamn. Én af de helt store aftener.
06.107.1981 MALÖ HAMN
Mandag 11:50 afgang Malö Hamn. Overskyet. Går for genua alene. 15:00 Saltholmen tværs. Vi har haft en ordentlig øser. Det går fint med at holde trit med feltet kun med genua. Vi har modgående strøm. 18:30 ankommer Marstrand. Aftenen er lun og stille. Solnedgang over Marstrandsfjorden, mens ”Ungdommerne” sang fællessang i klipperne. Der er leben på kajen som altid. Vi har næsen i broen, men længere ned ligger de 10 uden på hverandre.
07.07.1981 MARSTRAND
Tirsdag 12:20 afgang Marstrand. Solskin. 14:30 fortøjer ved Ängeviken n f Kyrkesund for frokost. 15:30 afgang Ängeviken. Solen skinner vedholdende. 19:00 fortøjer ved Vasholmerna vest for Grundsund. Det har været en dejlig sejlads medstrøms og for en sydvestenvind. Vi er gledet hele vejen på genua alene. Vasholmerna er meget fin naturhavn. Klipperne er sine steder ret lave, men havnen har mange kroge.
08.07.1981 VASHOLMERNA.
Onsdag 11:00 afgang Vasholmerna. Der er højtryk over Nordeuropa nu. 1020 mb her. 17:30 ankring i Gluppö-bassinet. Næsten 100 både ligger fordelt ved bredderne – et virkeligt stort havnebassin. Vi spiser aftensmad på Gluppö og titter på solnedgangen. Vi slutter med Irish Coffee – Det er Alice, der har lært os de unoder. Gummieren har fået nye ventiler og holder luften fint.
09.07.1981 GLUPPÖ
Torsdag 11:15 afgang Gluppö. Skyfrit, stille og bagende varmt. 1019 mb. 17:00 ankring ved Hälsholmens sydøstodde ret syd for Kostersundet. Kosterskærgården er et fantastisk sceneri – klipperne lidt lavere end ved Fjällbacka, men skær og holme udgør et virvar af tillægspladser for sejlerfolket. Vi ser ret få danske, ingen tyske, men nok så mange norske. Vandet er meget salt. Nete har fået årets første bad.
| Figur 1 Hälsholmen, Koster |
10.07.1981 HÄLSHOLMEN
10:50 afgang Hälsholmen. Vinden er gået i syd igen. 1016 mb. Sol. Der er stedmoderblomster, bjørneklo og mange planter i det hele tage på holmen. 12:20 Hörnsten. 14:40 Söstene bro tværs. Fortøjning v Hankø Bad, det nye fjordhotel. Der er verdensmesterskaber i Yngling. Om aftenen myldrer det rundt i vigen ved Hankø Yacht Klub. Søværnet er med til at kaste glans over regattaen. Hankø er nok Norges ”Marstrand”. Det er lyst og lunt til meget sent på aftenen. Vi deler en flaske hvidvin og ser på det leben, som vi er ankret op midt i.
11.07.1981 HANKØ
Lørdag afgang Hankø. Stille, skyfrit 1033 mb. Ankring syd for Kjökö, syd for Fredrikstad ”Den gamle By”, Her er skønne gamle huse bygget 1750-1800 og nogle endnu ældre og uden museumspræg. En helt ny fornemmelse at ligge på en elv (Glommen). Motorbåde trækker et afsindigt kølvand – og nordmændene er simpelthen et folk i motorbåde. I dag har vi ikke set et eneste sejlskib, men over hundrede motorbåde – halvdelen bygget i gran.
![]() |
| Figur 2. Kongeskibet Norge i Hankø. Nærmeste nabo. |
12.07.1981 FREDRIKSTAD
Søndag. Formiddagsregn. 1009 mb. Vi havde svag radiokontakt med Poul Kjeldahl i går, da han lå ved Väderöerne, men vi kan ikke nå ham her fra Fredrikstad. Vi tager med guide gjennom den Gamle Fæstningsby og går på konditori. 15:30 afgang Fredrikstad. Vor liggeplads er meget urolig pga. kølvand. 17:30 ankring N Sandø indenfor Furaholm. Her er læ for alle vinde undtagen nordlig og klipperne er skovklædte. Aftenerne er lune og stille. Det er længe lyst. Vi kan læse uden lys til kl. halvtolv. Vi spiser sen grillmad på klipperne. Af 20 både i denne naturhavn er 2 sejlbåde – resten små motorbåde og alle norske. Henimod midnat får vi en tordenbyge.
13.07.1981 N SANDØ
Mandag. 1008 nm. Byger fra vest. Afgang N Sandø. 14:30 ankommer Strömstad. Havnen er stor og næsten fuld. Vi fortøjer i 4. position i hækken og venter på, at der falder over trafikken ud og ind. Jens er nu i Portugal og Niels er kommet hjem fra Skagen.
14.07.1981 STRÖMSTAD
Tirsdag 1008 mb. Strömstad er den dyreste havn, vi har været i til dato – 35 kr. svenske.
15.07.1981 STRÖMSTAD
1007 mb. Vi sejler ud til Kosterøerne og går ind ved Tjälleskär. Her skinner solen altid – mindst 30 flere solskinstimer end i Oslo.
16.07.1981 TJÄLLESKÄR
Torsdag. 1007 mb. Solskin. Vind i SW.
17.07.1981 TJÄLLESKÄR
Fredag. 1002 mb. Stille, svag vind i E, overskyet. Naturhavnen ved Tjälleskär er ideel. Den er velbesøgt, men kan tage mange både. Selve Tjälleskäret er en ret stor ø og meget interessant. Den har også en lille kilde, der har givet øen sit navn. Hilste på folk fra Rønnebjeg. De fortalte, at Bent Risdal er separeret nu. Forbrugsbatteriet er gået fladt. Skifter ventilatorrem.14:10 Brämskär tværs om bagbord. Det regner – dagregn. Vi går udenskærs. 1001 mb. 18:00 Smögen. Vi fortøjer helt inde i bunden mod klippesiden.
18.07.1981 SMÖGENS HAMN
Lørdag. 1005 mb, stille, skyet i Smögen. Besøg hos Syversen resulterer i 2 nye fendere, nyt redningslys m.m.
19.07.1981 SMÖGENS HAMN
Søndag 09:00 afgang. Stille overskyet. 1011 mb. 12:00 havblik. Solskin. 17:30 Skagen Rev N kost tværs om bagbord. Vi har haft 1½ knob strøm imod os hele vejen. 18:00 Østbøje passeret.
20.07.1981 SKAGEN
Mandag. 1011 mb, solskin. Vi må flytte fra den gamle per til pier 4 for at give plads til Scaw Race.
21.07.1981 SKAGEN
Tirsdag. Det har blæst kraftigt i formiddag og det støver meget ved pier 4, fordi der endnu ikke er lagt asfalt på efter ombygning. Nu til aften er alt stille – undtagen på kajen. Skagen overgår sig selv med musik, spidstegt okse og en folkevandring, der overstiger, hvad vi har set selv i Smögen.
22.07.1981 SKAGEN
Onsdag. Vi ser starten på Scaw Race. 2 både afmastes allerede ved Skagen Rev. Vi smager den spidstegte okse og træffer Poul og Margit med hele familien. Deler en flaske rødvin med dem på ”fiskekasserne” og aflægger aftenvisit til en gang fondue på Felicia.
23.07.1981 SKAGEN
Torsdag 12:00 afgang Skagen. Overskyet. 1007 mb. 14:00 Aalbæk havn tværs. Rep. af toilet, der har været frostsprængt i bundstykket. Ankommer Hirsholmene. I dag bor der 10 mennesker fast inkl. Fyrpasseren. Han får tilsyneladende lov at blive, idet automatisering af fyret er opgivet og fyrmesteren er blevet tjenestemand. Skolen er nedlagt nu. Kirken kan stadig benyttes og den er overraskende stor. Øen har engang huset 250 fastboende, da der var lodsstation her. Fyret tænder prompte ved solnedgang og i det samme kan høres salut fra Orlogshavnen i Frederikshavn i det fjerne. Der skyder de også solen op – dog tidligst kl. 8, for ikke at vække byens borgere i utide. Til fyret hører også et tågehorn – kraftigt – det fik vi at høre i nattens løb. Søndre mole er fredet pga. ynglende tejst.
24.07.1981 HIRSHOLMENE
Fredag afsejling. Tåge og morgenregn, derefter opklaring. 1008 mb. 17:30 ankommer Sæby – en mægtig havneudvidelse har fundet sted og alle broerne er ikke slået endnu. Aftenen blev lun og stille. Strandpromenaden var så flot som nogensinde.
25.07.1981 SÆBY
Lørdag 1013 mb. Gågaden rullede sig ud med brassband, Teddybears på gaden og folkesang til guitarspil. Vi tager Paparinocyklerne frem. Niels er til J-mesterskab i kajak, men vi har ikke hørt resultatet.
26.07.1981 SÆBY
Søndag 14:15 afgang Sæby. Overskyet 1009 mb. 15:30 Lægger bi. En ketch er grundstødt ved Stensnæs Flak nord for Voerså. Vi hjælper med at trække den fri og kan næsten række ind til ham med vor 120 m line. Med assistance fra 3 både hver med 25 HK slæber vi ham af grunden og vi fortsætter. Et par af de lokale folk fortalte, at det var nr. 9, der var grundstødt på flakket i år. 18:30 Aså havn tværs. 19:30 Hou havn anløb.
27.07.1981 HOU
Mandag 10:30 afgang Hou. 1012 mb. Hou har fået ny ydermole i 1977, men resten af havneplanerne er ikke gennemført og det har lange udsigter. Dybden over revlen er 1,9 m som det laveste og der er kun tilstrækkelig vanddybde ret ind langs nordre kaj og i inderhavn. Det grunder stærkt op ud til siderne. Havnen er ellers dejlig, den ligger gemt bag klitterne og i det flade vand i syd er der et lille stykke marsk. Jens har haft ringet hjem. De har opgivet at rejse til Marokko pga. uroligheder og opstand mod kong Hasan. I stedet er de rejst til Schweiz. 12:20 Hals Barre. 19:40 Gjerrild bugt, Exinedraget. Der er for mange dønninger og vi går til Grenaa.
28.07.1981 GRENAA
Tirsdag afgang Grenaa. 1013 mb. 11:50 Naveren. Der er god vind, men den er lige syd. 16:45 Hjelm Dyb. Skelshøjgrunde. 18:45 Bjarkes grund E kost. 21:30 ankring v Langør.
| Figur 3. Langøre Vig |
29.07.1981 LANGØR
Onsdag 1013 mb. Det er overskyet. Over middag får vi en byge og vi rykker ind i havnen. Vi cykler til Besser og ser på gamle bindingsværksgårde, der ligger i landsbyerne fra før udflytningstid. Om aftenen aflægger vi visit på ”Nyord” af Enkhuisen med en hyggelig hollandsk familie på ferie i Danmark.
30.07.1981 LANGØR
Torsdag cykler vi til Nordby. Her er næsten halvdelen af husene i velbevaret bindingsværk omgivet af et blomsterflor. Vi fortsætter op til Kolsøre hage og frokoster. Den aften er der kongeligt engelsk bryllup i TV, troede vi, men det var i går.
31.07.1981 LANGØR
Fredag 16:00 afgang Langøre. 17:30 Issehoved r stage. 21:15 N-kost Svanegrund. 21;40 Ø-kost Søgrund. 00:30 fortøjet til ”Pælen” ved Hjarnø. Vi spiser lidt kaviar som natmad. Aftenen er lun og stille.
01.08.1981 HJARNØ
Lørdag 1011 mb. 12:00 ankommer Horsens. Der er besøg af 4-mastet skoleskib CEDOVA, russisk og der er ballonopstigning med 2 balloner over Horsens. Vi har lagt os ind i inderhavnen for at proviantere og alt hvad der kan krybe og gå i Horsens, defilerer forbi for at komme ud at se skoleskibet, men hvad – det er jo også verdens største sejlskib.
![]() |
| Figur 4. CEDOVA |
WEEKENDS
11.05.1981 HORSENS
Jens + 2 soldaterkammerater sejler Samsø rundt. Hjemme igen 14. maj
●
15.05.1981 HORSENS
Bedefredag 12:00 afgang Horsens. Dejligt solrigt vejr, lunt lidt byget. 18:00 Ankommer Mårup. Nyt havnebassin er taget i brug. Fik aftenkaffe hos Poul og Edel i NAJADE 35, Horsens ”Meik”.
16.05.1981 MÅRUP
Lørdag. Ankring øst for Sælvig færgeleje for natten.
17.05.1981 SÆLVIG
Søndag 10:15 afgang Sælvig. Næsten vindstille. 17:30 Ankommer Horsens. Havde Thetis på slæb fra Draget.
●
23.05.1981 HORSENS
15:00 Draget v Hjarnø afgang. Ingeborg har fået 2 stk. Paperino-cykler ombord. 17:00 Bjørnsknude tværs. Dejlig østenvind. Spiser aftensmad i Bæltet. 20:00 ankommer Fredericia. Ser ind o Gl. Havn, men går ind i lystbådehavnen. Cykler ind til byen.
24.05.1981 FREDERICIA
11:00 afgang Fredericia. 16:30 ankommer Horsens
●
30.05.1981 HORSENS
Lørdag 13:30 Skomageren tværs. 15:00 ankommer Endelave. Cyklede ud til Øverste Ende på picnic.
31.05.1981 ENDELAVE
11:30 afgang Endelave. Bagende sol, svag vind. 16:30 ankommer Horsens.
●
05.06.1981 HORSENS
Grundlovsdag. Frisk til hård vind. Drak kaffe hos Anders og Kirsten i Peder Skram og kom sent afsted. 20:30 ankommer Bogense.
06.06.1981 BOGENSE
Ligger over. Kraftig vind. Cykler ud mod Æbelø. Deler en flaske rødvin med Poul og Margit om aftenen.
07.06.1981 BOGENSE
Ligger over. Cykler mod Odense og ind i små landsbyer. Spiser frokost ved Guldbjerg kirke.
08.06.1981 BOGENSE
Anden Pinsedag 03:30 afgang Bogense. 06:15 Ashoved overskyet omskifteligt. 07:40 Fast ved Hjarnø-Pæl. Morgensøvn. Frokost ved pælen. Poul, Margit og lille Karen kom forbi til kaffe. Anne sov. Hilste på Anders og Kirsten. De havde været på Endelave, hvor de havde hilst på Torben.
●
28.06.1981 HORSENS
Søndag. Weekend til Juelsminde. Torben og Alice i Fjong gav visit. Problemer med brændstofmåler.
●
20.08.1981 HORSENS
Lørdag 15:45 Ashoved. Dejligt solskin, søvind. Udstødningsmanifold er utæt. Forsøger at reparere med Plastic Padding. Det lykkes. Anløber Bogense i stille vejr. Spiser sen aftensmad. Er på visit hos ”Knuden” og får te hos John og familie.
21.08.1981 BOGENSE
Søndag. Der er stadig lidt luft. Op hjemturen kan vi se hele striben af både på vej ”Endelave Rundt”.


Kommentarer
Send en kommentar